Welkom op de Bak-site!

 

Zakelijke gegevens Walter

N.B. Dit is niet de zakelijke site! Zie daarvoor www.B-4-U.nl 

Voor publicaties van/over Walter, of voor CV's scrol naar onder.


Actuele functies


Vanaf 1-1-2024 is Walter:

Directeur Dienstverlening & Bedrijfsvoering, 1e Loco Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur (tevens concerncontroller) bij Gemeente Veenendaal

(ongeveer € 250 mln, 70.000 inwoners, 700 medewerkers waarvan zo'n 250 in de eigen teams).

Naast de medeverantwoordelijkheid voor de organisatie, specifiek verantwoordelijk voor de teams Communicatie, Belastingen en Basisregistraties, Facilitair, Financiën, Juridische Zaken en Inkoop, Informatisering en Automatisering, Personeel en Organisatie, Klantcontactcentrum, Strategie, Control, Bestuurs- en directie-ondersteuning. En de organisatie- en maatschappij brede opgave Informatiesamenleving.

 

Walter is tevens eigenaar / oprichter van B4U. Bureau voor:

Advies | Coaching |Management | Bestuur | Governance | Toezicht | Interim | Training | Onderzoek

 Hier heeft hij zijn professionele (neven)activiteiten in ondergebracht en uitgebreid.

Afgeronde activiteiten vanuit B4U:

  • Diverse adviesopdrachten
  • Diverse trainingen c.a.
  • Diverse (onderstaande) toezichtfuncties

Van april 2018 tot juli 2019 was Walter (via B4U)

  • Interim Manager Bedrijfsvoering (vh Controller) / Plv. Directeur Sociaal Domein Eindhoven ( € 450 mln, 300 medewerkers waarvan zo'n 100 in eigen afdelingen: Financien & Bedrijfsvoering, Inkoop &  contractmanagement, Implementatie, Informatisering, Scrumteam Stuurinformatie)

Van augustus 2017 tot september 2018 was Walter (via B4U)

Interim (algmemeen) Directeur Baanbrekers . Tevens Bestuurder Ruelong B.V., St. Fidant
Baanbrekers is een hybride organisatie bestaande uit zowel de (v.m.) Sociale Dienst en Sociale Werkvoorziening. Een combinatie zoals in den lande momenteel meer gevormd wordt en veelel bekend staat als Werkbedrijf. Er werken zo’n 900 mensen waaronder 650 WSWers. We bedienen daarnaast zo’n 2.000 mensen met facilitering om weer een baan te vinden, en zolang dat niet lukt met een bijstandsuitkering. “Omzet” van € 50 miljoen. Baanbrekers werkt voor de gemeenten Waalwijk, Heusden en Loon op Zand. Een verzorgingsgebied van zo'n 110.000 inwoners.
 


Vanaf 1-1-2-24 is Walter:

Directeur Dienstverlening & Bedrijfsvoering (tevens concerncontroiller) bij Gemeente Veenendaal

Daarnaast is Walter:

Bestuursvoorzitter Coöperatie YouBeDo U.A.

Voorzitter van de Raad van Toezicht bij Carinova

Lid van de Raad van Toezicht van Hogeschool Windesheim

Bestuurslid van de Vereniging Toezichthouders Hogescholen (VTH)

Docent, trainer en adviseur bij Segment,


Voorgaande functies


 

 Vanaf 1 april 2021 tot 1-1-2024 Directeur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie van Meerinzicht

(Samenwerking van de gemeenten Harderwijk, Ermelo en Zeewolde, totaal zo'n 95.000 inwoners)

Verantwoordelijk voor de organisatie en de 300 medewerkers met dienstverlening op de gebieden:

Belastingen, Facilitaire dienstverlening, Gebouwenbeheer, Financiën, HRM, ICT, Communicatie, Juridische zaken, Geo-informatie.

2015-2024 Eerst Lid en vanaf 2017 Voorzitter van de Raad van Toezicht bij De Passerel 

Van juni 2021 tot april 2021 Concerncontroller / Lid Directieteam Gemeente Tiel


Gedurende 2015 en 2016 vervulde Walter de functie van Algemeen Directeur van Drechtwerk.

Drechtwerk is de regionale Sociale Werkvoorziening van de 6 de Drechtstedengemeenten. Hij was eindverantwoordelijk voor de 6 bedrijven (Groen, Horeca/Catering, Leerwerkbedrijf, Electronica, Facilitair, Concern) met een omzet van zo'n € 55 miljoen en zo'n 1.700 medewerkers.

Tevens Bestuurder van DWGroen B.V., DrechtwerkFacilitair B.V., AssemblyPartner B.V., Werxaam B.V.

Naast de verantwoordelijkheid voor de medewerkers, de totale bedrijfsvoering en resultaten, als specifieke opdracht om de transitie van het bedrijf vorm te geven. Vanuit visie en binnen de nieuwe werkelijkheid van de Participatiewet het bedrijf terug te brengen naar een payroller voor de SW. En tegelijkertijd toekomstbestendige constructen te vinden voor de continuďteit van het werk voor de collega’s. Primair in de reguliere markt en maatschappij.

Tevens het leerbedrijf om te vormen tot een participatiebedrijf met als doel zoveel mogelijk mensen mee te laten doen aan de samenleving. Daarnaast ging hij aan de slag met de samenwerking tussen de bedrijven van Drechtwerk en het bedrijfsleven en andere partners.

Deze functie was, naast de eindverantwoordlijkheid voor het going concern, gericht op de transitie van het bedrijf, en daarbij opheffing van zijn functie. De transitie is zodanig gerealiseerd dat hij per 31 december 2016 afscheid heeft kunnen nemen.

Walter was in 2019 - 2020 Vrijwillige coach en trainer bij Raster / Wijkteam(s) Deventer (Colmschate),

Walter was van 2017 - 2019 voorzitter Rekenkamercommissie Gemeente Deventer,

Als ambassadeur was Walter verbonden aan Het Staatshuys, platform voor innovatie van overheid en samenleving,

Walter was van 2014-2018 Lid van het bestuur/toezichthouder van het Isendoorncollege

Walter was vanuit B4U eerder verbonden als Corporate consultant met Buziness Dezingn,

Walter was vanuit B4U eerder verbonden als Coach en trainer bij De Vuurplaats,

Walter was vanuit B4U eerder verbonden als Management Consultant met Fit2Swarm

Walter was vanaf september 2010 tot 1 januari 2015 als MT-Lid werkzaam bij de Sociale Dienst Drechtsteden. De SDD is de grootste regionale sociale dienst van Nederland en 1 van de 6 zusterorganisaties in de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (inwonergebied van zo'n 260.000 inwoners, omzet € 220 miljoen, ± 300 medewerkers).

Vanaf september 2010 als "Manager Middelen / Controller" verantwoordelijk voor:

  • Planning & Control
  • I&A
  • Contractbeheer
  • Procesmanagement (AO/IC)
    (Rechtmatigheids)onderzoeksteam
  • Financiële administratie

Vanaf 1 januari 2012 t/m 15 juni 2013 in de rol van "Manager Middelen & Backoffice / Controller" is hij tevens verantwoordelijk voor de dan nieuw gevormde Back-office van de hele organisatie. Een totale groep van zo'n 130 mensen.

De Back-office is verantwoordelijk voor alle administratieve afhandelingen van de producten van de SDD, Reďntegratie, Participatie, Bijstand, Minimabeleid, WMO en Schuldhulpverlening.

Vanaf 1 februari 2013 stapte hij over naar de rol van "Manager Frontoffice Werk & Inkomen". Daarin is hij verantwoordelijk voor:

  •  2 afdelingen Frontoffice Werk & Inkomen
  • De "Afdeling" BaanBrekend Drechtsteden (samenwerkingsverband met Randstadgroep Nederland)
  • Preventie, intake, re-integratie, participatie en begeleiding naar werk van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden.
  • De werkgeversdienstverlening en matching vacatures
  • De samenwerking met partners in zorg en werk.
  • Integratie (voormalige) WSW-onderdelen vanuit Drechtwerk

Tussen 1 februari en 15 juni bleef hij, in afwachting van opvolging in zijn vorige functie, voor beide functies (eind)verantwoordelijk.

Voor meer informatie over de SDD klik op het logo.

 

Walter was vanaf 1 februari 2006 tot eidn 2010 werkzaam bij BMC te Amersfoort. BMC is een toonaangevend bureau voor advies, verandermanagement, coaching, training etc. in (semi-) overheidsland. Walter beweegt zich vanuit het gebied van bedrijfsvoering op het snijvlak van bestuur en organisatie en richt zich daarbij op strategische sturing en op ontwikkeling van mensen en organsaties daarbij.

Voor meer informatie over BMC klik op het logo.

 

Daarnaast was hij tot medio 2012 voorzitter van de rekenkamercommissie van de gemeente Zeist

en was hoofddocent bij SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid).

En incidenteel actief als adviseur en trainer onder eigen naam

 

 

Zie desgewenst voor nadere info Linked-In of onderstaande CV's

 


Curriculum Vitae


Compact Curriculum Vitae W.H. Bak QC/AC MBA CBM 

Curriculum Vitae W.H. Bak QC/AC MBA CBM 

Uitgebreid Curriculum Vitae W.H. Bak QC/AC MBA CBM met persoonsschets en resultaten

De titel QC is de registertitel van Qualified Controller welke is verbonden aan de HOFAM, de 2 jarige  post HBO controllersopleiding van de nederlandse vereniging voor management; het Nivé

De titel AC staat voor de registertitel Accounting manager Controller. Deze wordt op grond van gekwalificeerde opleidingen en voldoende managementervaring op het gebied van financieel management en controlling verstrekt door de Stiching Register AC. Aan het dragen van deze titel zijn een aantal kwaliteitseisen verbonden waarbij men tevens is gebonden aan een gedragscode. Bekijk de gedragscode

De titel MBA staat voor de internationale registertitel Master of Business Administration (Het engelse Administration betekent Bestuur, géén administratie) welke is verkregen na de MBA studie aan de Busines School Nederland (BSn) Te Buren (www.bsnnederland.nl)

De titel CBM staat voor Certified Board Member en mag worden gevoerd door ingeschreven in het betreffende register. Het is een bewijs van (blijvende) professionaliteit van Commissarissen/Toezichthouders. Op grond van gekwalificeerde opleidingen, aantoonbaar en goede trackreccord als commissaris/toezichthouder en een assessment door het register kan de titel worden toegekend. Aan de titel is een code of conduct verbonden en een permanante educatie regeling. Zie voor meer info www.rcbm.nl .


Publicaties


 


“De waterval of de Zonnewijzer, Ambtelijke techniek versus bestuurlijke meerwaarde programmabegroting”, TPC, Tijdschrift voor Public Governance, Audit & Control, Jaargang 7, nummer 6, december 2009.

 “Bestuur in Crisistijd. Verantwoord begroten gericht op (maatschappelijke) ambities”, Raadsledennieuws, Jaargang 8, nummer 5, oktober 2009.

Oude waarden, goud(en) waard(en)”, Tijdschrift Controlling, 19e jaargang, nummer 4, april 2004.

"Commissievoorzitter in beeld. Walter Bak van de Rekenkamer Bijdragen aan de ontwikkeling en het functioneren van de gemeente Zeist”. Van ’t Rond/Nieuwsbode woensdag 19 januari 2011.

Interview met Walter over zijn visie op de ontwikkeling van de sociale dienst(en). Door Total Identity, 15 maart 2013.

"Interview met Walter over bezuinigingen en sturing bij de Sociale Dienst Drechtsteden". Door MCA, het vak-tijdschrift voor financial executives, accountans en registercontrollers, 23 april 2013.

"Een dag naast de schoenen van Walter Bak" Verslag van een dag meelopen met Walter. WIJ (personeelsblad Sociale Dienst Drechtsteden), nr 2 juli 2013.

"Winst en Participatie hand in hand?!". Rondetafelgesprek over Participatiewet en voordelen voor werkgevers in "Slagkracht", het magazine van "Werkgevers Drechtsteden". December 2014.

"Nieuwe directeur moet Drechtwerk omvormen", Interview met Walter in "Dordt Centraal" 21 november 2015

Vermelding "Binnenlands Bestuur" 5 december 2014 bij overstap Walter van Sociale Dienst Drechtsteden naar Drechtwerk.

"Afscheid van Walter Bak". Afscheidsinterview met Walter bij vertrek als MT-lid SDD naar Algemeen Directeur Drechtwerk. WIJ, Personeelsblad Sociale Dienst Drechtsteden, december 2014.

"Sturen in een veranderende context". Artikel in FAMO nieuwsbrief december 2015 over de veranderingen voor de sturing van (publieke) organisaties in de dynamiek en paradigmaverschuivingen van vandaag de dag.

"Slimme oplossingen in het sociaal domein" (of uitgebreidere originele kopij). Artikel in FAMO nieuwsbrief september 2016 over de (benodigde) innovaties en paradigmashifts in het sociaal domein.

Benoeming Walter Bak als interim directeur Baanbrekers

Bericht in Brabands Dagblad, augustus 2017

 

"Walter Bak helpt mens en organisatie graag een stap verder"

Introductie als interim directeur bij Banbrekers (blz 2+3)

Vitamine B, Bulletin Baanbrekers, 31 augustus 2017

 

"Baanbrekers hoeft minder fors in te grijpen"

Bericht in Brabants Dagblad, 21 december 2017

 

"Werken vanuit vertrouwen"

Blog van Walter op intranet Baanberkers, 9 januari 2018

 

"Baanbrekers krimpt in. We gaan mensen aan een gewone baan helpen"

Artikel in Brabants Dagblad, 26 januari 2018

 

"Meer mensen Baanbrekers naar bedrijf"

Artikel Brabants Dagblad, 27 januari 2018

 

 

Video-terugkoppeling MT-dagen aan organisatie Baanbrekers

Waalwijk, 5 februari 2018

 

Presentatie als Algemeen Directeur van Baanbrekers in de Gemeenteraad van Loon op Zand (intro Baanbrekers, jaarrekening 2017, geactualiseerde begroting 2018)

Gemeentehuis Kaatsheuvel, 21 juni 2018

* na openen link en klik op start zie bij punt 3.

 

"Effectief opdrachtgeverschap"

Publicatie via Segment op FAMO website 29 januari 2020

 

"Tekorten in het sociaal domein beteugeld"

Artikel Binnenlands Bestuur 6 maart 2020.

Over het daadwerkelijk doen omslaan van het structurele tekort bij de Gemeente Eindhoven van ruim € 40 mln euro naar een overschot van ruim € 12 mln euro waarin ik een betekenisvolle rol heb mogen bijdragen.

 

"Nog volop werk aan rechtmatige jaarrekeningen", Binnenlands Bestuur 2020 week 12

Over de invoering van de reachtmatigheidsverklaring van door het college per 2021

Zie hier ook de "papieren" versie uit dit overheidsblad.

En het uitgebreidere en geillustreerde achterliggende artikel van Walter.

Interview op Lokalo Omroep Zeewolde; 23 september 2021

Samen met mijn collega Simone als directie toelichting geven op wat onze organisatie Meerinzicht doet en kan betekenen voor en via de gemeenten waar we voor werken.

Klik op programma's "Zeewolde Kiest" en vervolgens de uitzending van 23/09 20.00 (2021)

 

Walter Bak voorzitter RvT Carinova; 29 december 2022

Skipr, nieuwsite van en voor de zorg

 

 

Tussen augustus 2019 en medio 2020 heb ik een reeks korte artikelen gepubliceerd

"Bakkiaans Management".

Deze vind je op www.B-4-U.nl of via deze link. .

 

 

 

 

  Walter is ook te vinden op Linked-In.

 

De Bakjes

 

Achterhoeksweg 6

7429 AW  Colmschate

 

Familie.Bak@Concepts.nl

Individuele mailadressen

en telefoonnummers

op aanvraag

(Geen vast nummer meer)

 

Jolanda en Walter zijn ook te vinden op Linked-In