Gemeente verkoopt Colmschate!
Dorp gesplitst!; 13 juni 2014
Helaas, ondanks de inbreng en tegenstemmen van de oppositiepartijen (dank!!) heeft de gemeenteraad zich laten “chanteren”. De suggestie dat met Prorail geen andere afspraken te maken zouden zijn zonder de overweg te sluiten en dat dus zonder sluiting van de stationsweg er helemaal geen tunnel aan de Oostrikslaan zou komen, heeft de raad tot het besluit gebracht het dorp te amputeren.
Er is geheel geen inhoudelijk debat gevoerd over de vele punten die de belanghebbenden hadden ingebracht. Nog los van verschillen in (politieke) opvatting hebben een aantal (coalitie)partijen zich zelfs echt beschamend te kijken gezet voor de ruim 70 aanwezige Colmschatenaren. Weliswaar zijn er toezeggingen tot mogelijke “verzachtende” maatregelen, in overleg met de bewoners (mits binnen het reeds volgecalculeerde budget op te vangen (?!), maar het leed is geschied!
Niet het college of de gemeenteraad, maar Prorail (be)stuurt! Datzelfde Prorai dat 30 jaar geleden, via de gemeente, nog beloofde dat de overweg juist alleen open zou blijven als er een tunnel aan de Oostrikslaan zou komen..........
We kijken met belangstelling naar of het college over enige tijd niet alsnog terug moet naar de gemeenteraad omdat knelpunten niet op blijken te kunnen worden gelost, of de gelden toch niet toereikend blijken voor de benodigde (extra) investeringen... Maar dan is de de afsluiting van de overgang al verleden tijd.... Of ........?
Gemeente verkoopt Colmschate!? Dorp gesplitst door sluiting overweg Stationsweg!?; 4 juni 2014
Wordt de karakteristieke en cultuurhistorische oude dorpskern ondoordacht en onnodig opgeofferd!?
Dat kan toch niet waar zijn!? Gemeente Deventer lijkt zich te laten "chanteren" door de voorwaarde die Prorail stellt aan en bijdrage van 2,5 miljoen euro in de kosten voor een ondertunneling van de spoorweg aan de Oostrikslaan. Als voorwaarde wordt gesteld dat ook de nabijgelegen overgang aan de Stationsweg moet worden afgesloten.
Niet alleen is de koppeling van die voorwaarde niet logisch en terecht, ook rekent de gemeente zich rijk. Als gevolg van die extra afsluiting zullen namenlijk veel extra kosten moeten worden gemaakt voor de ontsluiting van de dan in 2 stukken gehakte oude dorpskern. Er moeten extra wegen komen, bestaande wegen en kruising holterweg moeten worden aangepast, er komt veel meer verkeer door de dan afgesloten helften van de stationsweg die mogelijk ook deels 1-richting zou worden. Het ergste is dat de gemeente op heel veel vragen op zowel de inhoud van voorgenomen oplossingen als de kosten nog geen antwoord kan geven. Het plan is nog niet doordacht en toch wordt de gemeenteraad 11 juni voor het blok gezet in een, onterecht zo gepresenteerde, alles-of-niets-deal van tunnel Oostrikslaan EN afsluiting stationsweg. Dus eerst iets kopen en dan pas kunnen kijken wat je gekocht hebt? Dan kom je bekocht uit!
Afgezien van de grote risico's in uitvoering en nog onbekende kosten heeft het plan grote consequenties voor de vele fietsers uit heel Deventer en omstreken die van deze karakteristieke, groene en veilige langzaamverkeerroute gebruik maken. De sociale cohesie van het oude dorp wordt, als het doorgaat, door een "berlijnse muur" doormidden gesneden en de cultuurhistorische waarde van de kern, en van het aanliggende landgoed lopen onherstelbare schade op. En dat in tijden dat de politiek noaberschap en participatiemaatschappij predikt?!
Zie voor nadere informatie en illustratie ook de prachtige prezi "Overweg Verbindt", een uitgebreidere prezi, artikel, een overzicht van de bezwaren, de "antwoorden" op eerder gestelde vragen, of de faceboekpagina "Colmschate blijft Colmschate"
Vrolijk pasen; 19 april 2014
Er komt alweer lekker kleur in de tuin, zonnetje er bij, lekker met en drankje in de tuin, heerlijke paasdagen!
Lente; 3 maart 2014
Hoezo lentekriebels, lopen die malle eenden in de tuin en laten zo, plop, midden op het bruggetje een ei vallen!
|